Förväntningar

Jag funderar lite över det där med förväntningar och i vilkem utsträckning det är bra eller dåligt vilket är något jag ofta reflekterar över. Skulle vi må bättre om vi släpper förväntningar på oss själva, andra och livet, eller är det en faktisk omöjlighet att göra så?
Personligen är jag en person som ofta satt höga förväntninar, främst på mig själv, mindre på andra men väldigt höga på framtiden. Är något jag flera gånger fått lida för. Att vänta sig saker av det som kan hända är ju en omöjlighet och det blir lätt att man lever efter förväntningarna för att man så gärna vill framkalla något och det är nästan som att leva efter en spådom eller profetia? Lever vi då fullt ut eller endast efter något vi tror att vi eftersträvar?

Enligt mig är förväntningar som en förbannelse för relationer, främst i kärlek. Om vi inte väntar oss en fin gest av vår partner, t.ex. en överraskning, komplimang eller tanke, betyder det så mycket mer. Men om vi redan byggt upp en bild av vad vi väntar oss i relationer kanske det lilla inte räcker till. Och ofta är det faktiskt det lilla vi behöver. Stora kärleksförklaringar ska inte vara vardag, det ska vara speciellt.

Tror framför allt tjejer är duktiga på det där med förväntningar och därefter följer höga krav. Vi har en föreställd bild om hur kärleken, livet och människor runt oss ska vara. Under den här hösten har jag testat att i största möjliga mån släppa förväntningar på relationer, lägenheter och jobb och jag har kommit fram till att allt blir så mycket bättre utan dessa. Varför bygga höga förväntningar på en lägenhet för att jag VILL att den ska vara fin? Om den inte är bra är den inte det, punkt slut. Saker och händelser kommer till oss om vi är redo för det, lever för stunden och accepterar skeenden för vad det är. Att leva efter det mottot, vilket är lättare sagt än gjort, har gjort att postiv energi nu strömmar in i mitt liv. Är faktiskt en närmast religiös känsla.

För att dra en mer fånig parallell tänker jag ofrivilligt på filmen dumpa honom. Om han inte är intresserad så är han inte, så skippa att springa efter en kille eller en tjej bara för att du så gärna vill tro att det funkar. Vi är maktlösa inför livet så lär dig uppskatta saker och människor för vad de är. Du kan inte ändra på din omgivning men du och andra kan anpassa er till att göra det bättre. Det finns alltid två versioner av allt och alltid två människor i varje möte eller relation, glöm inte se till din egen del.

Leave a comment

Filed under Januari 2010

Leave a Reply

