Starka snötäckta berg

Det händer ofta att jag blir påverkad av korta men starka minnen. Har på senare år insett att mitt minne faktiskt är rätt dåligt och därför är det mest känslor som har etsat sig fast. Ett sådant delade jag tidigare under 2009 med er och det var på flyget till Thailand första gången. En annan känsla jag här är när jag flyttar till Schweiz. Flera av dessa känslor är förknippade med mina destinationer och hur jag resonerat kring flytten dit. Ofta är det en form av skräckblandad förtjusning och aningen motsträviga känslor.

Det är lunchtid den 5e januari och himlen pendlar mellan grå, blå och vit. Vi har kört bil sen igår eftermiddag, jag och pappa. Vi stannade inatt för att sova över någonstans i Tyskland. Minns att jag stod i hotellrummet när vi kommit fram och pratade med en då speciell person. Det nästan svartnade för ögonen när jag insåg vart jag var på väg, vad jag egentligen hade gjort. Vad hade jag lämnat och för vad, egentligen? Hade JAG tagit det här beslutet?
Minns att push the button spelades på radion, var en radioplåga just då, både när vi lämnade Växjö och när himlen pendlade mellan grå, blå och vit. Ännu är vi inte där, men jag ser bergen, på avstånd och de kommer närmre.

Jag hinner tänka att allt som var min vardag för två dagar sen, är borta nu och är ersatt av ingen vardag alls men som snart kommer fyllas med en ny sådan. Helt ny. Inga gamla referensramar förutom ett telefonsamtal hem lite då och då. Läskig känsla.

Vägskyltarna med avståndet till Schweiziska gränsen minskar. Snart är det bara kilometern kvar. Och det är då jag ser bergen på allvar. Alldeles vita, vackra, enorma och som helt beskriver mina känslor just då. Ouppnåeligt, ensamt, omöjliga att flytta men också mjuka och inbjudande. Vi passerar gränsen och är plötsligt på bergens sida, sida vid sida. Pappa säger: Välkommen till ditt nya hemland. Jag fylls av förväntan, förtvivlan och förkärlek.

Leave a comment

Filed under Januari 2010, Uncategorized

Leave a Reply

