Vilken väg är rätt väg att gå?

Jag har fått en fråga från Evelina (Tack!) som jag skulle vilja utveckla. Har fått liknande funderingar många gånger under åren och svarar därför relativt brett.

“Så du arbetar med detta? Och reser mycket utomlands, p.g.a detta? Jag undrar för jag skulle vilja arbeta utomlands senare, jag går på ett internationellt engelsktalande program på gymnasiet, och tänkte att detta kanske skulle kunna vara något för mig.”

Under åren som gått jag har fått både ris och ros för att jag satsat på en karriär inom hospitality. Flertalet gånger har jag fått lyssna på kritik gällande arbetstider, lön, minimalt ob-tillägg, 80 timmars arbetsveckor och en omöjlighet att komma långt om man är kvinna (eftersom familj och barn ofta sätter stopp Men för det). jag har också fått höra att jag är stark och tuff som vågat satsa på det sätt jag gjort, alltså helhjärtat och all in och flyttat utomlands. Däremot har få sagt att de tycker jag valt rätt bransch. Orättvist? Ja, kanske, men mycket ligger i fördomar men också sanningar.

Ja, hospitality innebär hårt arbete, mer än i andra arbetskulturer, och den främst anledningen är att produkten vi säljer är “intangible”. För att kunna leverera 100% tillfredsställelse är vi beroende av gästen, produkten och de människor som jobbar för produkten, allt från housekeeping, vaktmästare, marknadsföringschefer och hovmästare. För mig är detta njutningen, alltså utmaningen i mitt jobb, men är också svårt att kontrollera som chef eftersom människor vi anställer eller har som kollegor har unika grundvärderingar och hur, eller ens kan, en arbetsplats förändra dessa till förmån för produkten?

Att satsa på hospitality är ett perfekt val om man vill jobba internationellt. Med engelska och svensk bakgrund kan man arbeta i stort sett var som helst. I många länder är internationell arbetskraft, expats, eftertraktat och genom att välja genomtänkta länder och positioner tar man lätt 3 steg på karriärstegen i ett tag. Vilket jag exempelvis gjorde i Thailand. I mitt fall insåg jag tidigt att jag ville arbeta med hospitality och främst hotell. Och det är något man i det här fallet verkligen måste välja om man vill satsa på. Det tar tid att jobba sig upp och vägen dit är hård. Tuffa arbetspass, gärna 6 dagar i veckan, och dålig lönsamhet om man vill driva eget. När man däremot tagit de första tuffa stegen, lärt sig alla typiska gästprofiler och utvecklat den där specifika “hatkärleken” till branschen kan man börja skörda frukterna av hårt arbete. Lönerna ökar, förmånerna förbättras och har man ett fungerande team innebär det 5 dagar i veckan, 9-5.

Att vara hospitality-minded står i alla jobbannonser men om man vill satsa tycker jag verkligen det är värt att fråga sig hur stark passionen till branschen är. Känns det rätt; njut av människor, platser, miljöer och männisoöden du möter. Är en fantastisk känsla att jobba i ett internationellt team och det är inte utvecklande bara för karriären, men också på det personliga planet.

För mig har min utbildning i Schweiz gett mig möjligheterna i andra länder. Utan mitt diplom hade jag haft svårare att komma in på en management nivå i Thailand och senare Dubai. Det ger tyngd till ditt CV. Däremot är det en kostsam utbildning och finns billigare alternativ i t.ex. Holland men också i Sverige, t.ex. turismprogrammet i Helsingborg eller Hotell management i Grythyttan. Man KAN jobba sig upp utan problem men som i allt annat är en utbildning meriterande. Fördelen med att läsa i Schweiz är inte bara det varierande kursutbudet (innehåller allt från företagsekonomi till statistik, human resources, juridik och praktiska service kurser) men också kontakten med nya kulturer och religioner.

Mitt karriärsmål inom 3 år är att bli hotelldirektör eller hotellchef. Inom 5-7 år vill jag bli distrikschef för en mängd hotell och därefter gärna ta mig tillbaks till en internationell kedja, packa med mig man och barn för att resa världen runt och öppna nya hotell. Rätt okej bana innan jag är 40, eller vad tror ni? Möjlighet eller omöjlighet?

Jag tror att endast Du sätter Dina gränser. Men också att Du är ytterst ansvarig för Dina mål. Alla drömmar kan bli till mål men det är Du som måste förverkliga dem.

Leave a comment

Filed under Januari 2010

Leave a Reply

