Goda Gamla Nyårsaftnar

Visst är det alltid en speciell känsla på nyårsafton? Minns när man var liten och kände det där pirret i magen redan på morgonen. Smällarna låg i luften så att säga.

Hade gärna haft en form av nyårskavalkad i bilder att visa er, tänk nyårsaftnar som gått men tyvärr finns de flesta bilder inte i datorn. När jag tänker tillbaka på dessa kvällar, känns det nästan som om de aldrig hänt, mer som om de är bilder ut en lätt glassig bok. Vänner som passerat, par som separerat, champagne korkar som poppats och föräldrars kristallglas som krasat. 3-rätters i uppsjöar och oxfilé, oxfilé och åter oxfilé. Hår som lockats och en gång blekts när gästerna ringde på dörren.

Allt som oftast har jag hållit i planeringen, vilket jag trivts med. Dukat, styrt upp, sett till att alla trivs och varit den där värdinnan man så ofta pratar om. Men inte den här gången. I år har mina dejter tagit hand om det praktiska och jag förväntas mest dyka upp. Rätt skönt om jag får säga det själv. Å andra sidan känner jag mig aningen rebellisk som bryter mot alla gamla, kanske ibland tråkiga, nyårsvanor med sitdown dinners, traditonella skålar och ring, klocka ring på för hög volym. Nästan som om jag vore 16 år igen och mina föräldrar trodde vi hade tjejmiddag i stillan ro. Lite olikt mig, att vara rebellisk alltså, men känns så ikväll. In a good way.

Tänkte i alla fall bjuda på tre nyårsaftnar bakåt i tiden. Också de fyra år som varit avgörande för karriär, kärlek och insikt hos mig själv. För exakt fyra år sedan flyttade jag till Schweiz och minns min tanke kring ovissheten inför framtiden, en då ny känsla för mig, men också min förväntan inför denna känsla. Lite samma sak känner jag nu. Ett kapitel är avslutat och nu börjar ett nytt. 



Nyår i Phuket, Thailand, 2006
Nyår i Växjö hos mina föräldrar, 2007. Charlott, Annika och Oskar


Nyår 2008, Växjö

Leave a comment

Filed under December

Leave a Reply

