Svar på tal

Hej igen!

Fick en fråga från Evelina tidigare som jag tänkte svara på nu över mitt blåbärs – och yoghurtte!

“Service and Hosptiality Consultancy, Venia Hospitality. What is it? I´d like to now a little bit more about it. Thanks!
Vad är det för något? Jag skulle vilja veta lite mer om det. Tack”

Service och Hospitality är två breda begrepp. För 10-20 år sedan var det exklusivt för den klassiska servicebranschen, t.ex. hotell och restauranger. Men i takt med ökad medvetenhet gällande hospitality och vikten av customer service inom branscher såsom banker, retail, försäkringsbolag och liknande växte en service management våg fram. Dock på en helt annan nivå internationellt jämfört med Skandinavien.

För mig är service management en tjänst där konsulten hjälper kunden med att översätta värderingar till begripliga koncept och modeller för de anställda. Vilken typ av service vill vi förmedla och hur kan vi använda den till att nå våra ekonomiska mål?
Det är viktigt att förstå, både som gäst och hotelldirektör, att alla inte kan leverera samma typ av 5* service utan det måste balanseras mellan priset gästen betalar och vad hotelldirektören är villig att investera.

Jag tror på att arbeta interaktivt med sitt team för att få ut maximalt från service management. Varje arbetskonstellation är unik och måste anpassas därefter. Vidare vill jag prisa mystery shopping konceptet – mystery guest, quality assurance eller quality audit – kärt barn har många namn! Frekventa kontroller med efterföljande jämförelser, tävlingar och mål kan vara effektivt om det används på rätt sätt i det dagliga arbetet. Vid ett senare tillfälle tänkte jag ge exempel från mina dagliga briefings på hur detta kan fungera.

Evelina, hoppas du har fått svar på din fråga. Annars får du höra av dig så förklarar jag gärna närmre. Kika gärna in på Venias hemsida (som dessvärre är lite dåligt uppdaterad), Venia Hospitality

Vill tillägga att jag tycker det är en skam att vi använder oss av outsourced service management i så liten skala i Sverige. Alltför ofta blir vi hemmablinda och behöver då en utomståendes ögon.

1 Comment

Filed under December

One response to “Svar på tal

  1. Evelina

    Tack, nu förstår jag lite mer av vad det är. Så du arbetar med detta? Och reser mycket utomlands, p.g.a detta? Jag undrar för jag skulle vilja arbeta utomlands senare, jag går på ett internationellt engelsktalande program på gymnasiet, och tänkte att detta kanske skulle kunna vara något för mig.

Leave a Reply

