Svar på tal

God morgon!

Sitter någonstans mellan Götet och Oslo, halvt uttråkad och halvt dödstrött. Så här kommer lite svar på tal:

“Denna blogg hamnade direkt i favoriter. Hur skulle du vilja säga om det är enkelt för oss svenskar att få jobb där? Letar runt på lite olika länder för arbeten och Dubai ser klart intressant ut. mvh Dennis”

Hej Dennis! Kul att du gillar bloggen. Svenskar är populära på den internationella arbetsmarknaden då vi anses ambitiösa och har bra engelskakunskaper. Sen beror det på vilken bransch du riktar in dig på och vilken typ av livsstil du eftersträvar. Mest eftertraktat är expatkontrakten hos t.ex. svenska företag som innebär bättre förmåner än lokala kontrakt. De flesta vill att man skriver på för minst 2 år men finns också projektanställningar. Nu är kanske inte lättaste tiden för att få ett saftigt expatkontrakt i ett hårt drabbat Dubai men mitt tips är att kontakta de företag du är intresserad av direkt och promota dig själv hårt! Lycka till!

“Hej, har läst lite smått om Dubai, men vet ju att staden expanderar som aldrig förr.nVet du vart man kan börja kolla på jobb?, finns ju väldigt olika sorters jobb men är en vädligt lättlärd person som kan anpassa mig efter arbetsuppgifter.:) MVH Dennis”

Hej Dennis! Tyvärr har ju expansionen avstannat något i Dubai och framgångssagan är inte densamma. Men enlig mig gör det inte staden mindre attraktiv. Turismen funkar fortfarande och de interntionella kedjorna rekryterar. Kolla deras hemsidor direkt. För övriga jobb, kolla t.ex. dubizzle.com. Många jobbsökande och företag använder sig av rekryteringsbolag men då måste du betala en kommision till dem. Lycka till!

“Hej! Jobbar du i Dubai eller vad är historian bakom att du hamnade där? Jane Doe”

Hej Jane Doe! jag flyttar till Dubai för två år sedan för att jobba för Hilton Jumeirah. Efter ett år där sa jag upp mig för att starta min egen konsultbyrå inom Hospitality, Venia, vilken nu ligger på is för en pre-opening för Scandic Oslo Airport där jag även kommer funka som Front Office Manager. Innan Dubai pluggade jag hotell management i Schweiz och jobbade sedan för Hilton Thailand.

“heej! 🙂 Vad ska du göra för roligt idag? 😀 Denise”

Hej Denise! 🙂 Jag ska till Oslo över dagen för att skaffa norskt personnummer och kolla på mitt förhoppningsvis nya hem. Wish me luck!

“Yeah SATC is the best.. åh Dubai! jag vill åka dit att uppträda.. vad gör du där ? 😀 yaiya”

Hej Yaiya! Kul! Vad gör du för typ av uppträde? Se ovan för svar på din fråga. Hej hej!

“Hej! Varför valde du Oslo och har du varit där tidigare? Hej från Sofia”

Hej Sofia! Hade flera olika alternativ, bl.a. Stockholm, Göteborg och Hangzou i Kina men jag tror på att ha is i magen och vänta in den tjänst som känns mest rätt för dig. Brinner starkt för att få göra en pre-opening. Varit i Oslo endast i kombination med intervjuer, två ggr i höstas och nu blir min tredje gång! 🙂

“Hvor er det dejligt sat du er tilbage, har tit været inde at se efter dig Mange venlige hilsener hanne fra Danmark”

Hej Hanne! Tack, vad glad jag blir. Ska göra mitt bästa nu! 🙂 Vad gör du i Danmark? Kram Lovisa

“hej! såg att du hade kommenaterat i katrins blogg om dubai och nu har jag läst igenom din blogg lite mycket intressant!
det är så att jag alltid har varit sugen på att åka ner till dubai (har varit där nga ggr) och arbeta, så jag tänkte bara fråga, hur fick du jobb där och trivs du?:) har du några tips? mvh marie”

Hej Marie! Kul att du läser min blogg. Jag fick jobb där igenom Hilton som rekryterade mig från Thailand till Dubai. Vad för typ av jobb letar du efter? Allt i Dubai är inte guld och gröna skogar, är lätt att hamna fel. Bäst är att satsa på ett expatkontrakt istället för ett lokalt. Boende och förmåner beror på arbetsgivare och position. Tips är att verkligen kolla upp potentiella arbetsgivare så de är seriösa, kontakta dem direkt och tänk på att grundlönen ofta är lägre eftersom förmåner, t.ex. boende, transport, måltider, försäkring, flygbiljetter, etc. är inkluderat i paketet. Jag trivdes hur bra som helst och kommer alltid minnas Dubai med värme. Kram

“Hejsan jag såg din introduction på Linkedin så jag tänkte att dig skulle jag vilja ha som kontakt. Jag ville bara se om du hade tid och kanske kunde vi bli vänner på linkedin eller också göra något ihop. Var kommer du ifrån? V hörs. Monica Olman”

Hej Monica! Ledsen för sent svar. Kul att du hittade hit genom linkedin. Låter spännande det du gör! Adda mig på linkedin. Jag är född och uppvuxen i Växjö, mitt i mörka Småland! Ha det topp! /Lovisa

Det var allt för nu! Hunnit hela vägen till Uddevalla under tiden. Tack för alla frågor. Kramar

Leave a comment

Filed under December

Leave a Reply

