Här kommer svaren!

Lovisa_0753Här kommer svar på alla frågor som inkommit senaste veckan:

Hej på dig Lovisa!

Jag måste bara säga att du har en fantastiskt spännande blogg! Har blivit väldigt nyfiken på tre saker under läsandets gång och som jag hoppas att du kan och vill svara på:

1) Vad innebär Mystery Shopping?

2) Vad har du för erfarenheter av de olika flygbolagen som trafikerar Dubai? Vilken skulle du rekommendera? Jag funderar på att flyga med The Emirates nästa gång.

3) Jag vet att det talas mycket bra engelska i de mest centrala delarna av Dubai, men det nationella språket är ju arabiska. Har du behövt kommunicera på arabiska någon gång, eller har du kanske pluggat språket lite grann?

Jag får önska dig och alla glada bloggläsare en riktigt trevlig helg!

Kramizar/Daniella

Hej Daniella!

Vad roligt att du gillar min blogg och givetvis ska jag svara på dina frågor:

1) Mystery shopping innebär att en för företaget utomstående part utger sig för att vara en ”riktig” gäst eller kund som testar ett specifikt företags tjänster, denna person kallas ofta för mystery guest. Många servicerelaterade företag har något som kallas för ”internal audit” program där en av företaget anställd person testar t.ex. alla hotell inom koncernen under ett års tid. Extern mystery shopping sker mer frekvent och är ofta unikt anpassat vill varje enskild kund. Vid mystery shopping på hotell checkar den hemliga gästen in under sin riktiga identitet då inte ens hotellchefen vet vem som kommer testa anläggningen. Personen i fråga testar sedan alla faciliteter, restauranger samt tittar på renlighet och underhåll, allt utifrån ett specifikt schema. Efter utcheckning sammanställs en rapport som hotellet får ta del av. Det kan låta som ett lyxigt jobb men kräver mycket detaljarbete samt koncentration.

2) Idag trafikerar i stort sett alla stora flygbolag Dubaisträckan. Emirates är en personlig favorit men de flyger dessvärre inte från Skandinavien. Annars är SAS som är exklusiva med direktflyg till Dubai från Stockholm och Köpenhamn men flyger endast 31/10-31/3. KLM samt Air France har fördelaktiga priser men är inga favoriter hos mig. Bäst pris brukar Turkish Airlines erbjuda.

3) Efter arabiskan är engelska huvudspråket i Dubai och då kontakten med den lokala befolkningen är mycket begränsad har jag aldrig behövt använda mig av arabiska, vilket jag dessvärre inte är särskilt kunnig i. Däremot är det en enorm fördel att kunna språket i business sammanhand. Men det räcker gott och väl med engelska om du vill leva i Dubai!

Kan du berätta om hur företaget kom i början och hur det kom sig att det blev Dubai. Nyfiken. /Askungen

Hej!

Efter att ha jobbat för Hilton i Thailand blev jag headhuntad av Hilton Dubai Jumeirah och fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till, även om jag inte var så sugen på ett liv i Dubai då. Förra året tröttnade jag på att arbeta för en stor, någon komplex organisation som Hilton och ville vara kreativ med min kunskap. Ett entreprenörskap växte inom mig och i oktober 2008 sa jag upp mig vilket var en utmaning i sig. Jag gick från en känsla som blev en idé och till slut hamnade på pappret i min affärsplan. Att utarbeta en företagsidé tar mycket energi och många skippar processen med affärsplan men jag tror att det är i utvecklingsfasen som man knyter an till sin idé och den blir ett med ens egen person. Efter färdigställd affärsplan ryckte jag i alla mina kontakter, gick på events för företagsamma kvinnor i Dubai samt sålde min idé via mässor, telefon och email.

Hej hej,

Vad betyder Venia?

Venia betyder ”Grace” (värdighet) på latin!

Dear Lovisa,

1) What free zone would you recommend for a restaurant?

2) What do you (generally) have to pay in rent for the premises of, let’s say about 100-120 square metres?

3) What landlord agencies (for rental apartments) would you recommend?

I wish you a great start to this new week, and thank you once again for a lovely blog! Naty

Dear Naty,

1) When it comes to restaurants you need to operate outside the freezones and therefore you need a local sponsor for your company. This is the tricky part when it comes to owning your own business in U.A.E. If you establish your restaurant in a freezone you’re only allowed to be in this particular one. All international hotels, restaurants, shops, etc, have local sponsors.

2) I don’t know if you mean rent for apartments or offices in this question? Unfortunately I can’t give you a response here as it varies too much depending on where your apartment/office will be located. Check out dubizzle.com for more information and let me know if you have further questions.

3) There are tons of rental agencies in Dubai and they’re not always reliable and knowledgeable. Better homes is a classic one otherwise search for it yourself on dubizzle.com where most of the apartments are listed.

Have a great day!

Hej Lovisa!

Vilken skola har du pluggat på och vad läste du?

/Petra

Hej Petra!

Jag har pluggat International Business in Hotel and Tourism Management vid University Center César Ritz i Brig, Schweiz och kan absolut rekommenderas! För mer info se: http://www.ritz.edu

Leave a comment

Filed under September

Leave a Reply

