My very own spotify

Det har varit fullt upp sen sist. Lämnade sthlm i måndags morgon efter en härlig helg med familj och vänner. Min bror tittade på hus i ett fantastiskt område utanför Nacka. Jag vill också flytta dit, NU! Men kanske skulle känna mig lite…hm… malplacé…utan barn och utan restauranger och barer och folk och vitt vin på eftermiddagen och… Nä, det får bli senare i livet!

Nu har jag precis gjort mitt eget spotifyaccount som min syster så snällt skickade till mig. Men jag blir helt tokig på reklamen, vilket vi undkommit i Dubailand! Har ni tips på sköna låtar? Vill uppdatera arkivet lite. Igår var jag hos fotografMartin (mjfoto.se) och fotade lite. Under tiden hade vi musiksession och insåg att vi delar passionen för Moulin Rouges överdrivet kitschiga låtar men sorry Martin… Leonard Cohen won’t do it for me! Inte ens I’m your man, där är Bublé oöverträfflig!

Idag blir det möte med Elite Hotels och sen fika med Hanna. 

Förresten, mina spotifylåtar idag är Madonnas Celebration. Är inget direkt fan annars men gillar denna starkt!

3 Comments

Filed under Augusti

3 responses to “My very own spotify

  1. Martin

    Hej!
    Håller absolut med dig när det kommer till “I’m Your Man”, Bublés version är fantastisk! Men, det finns så många olika Cohen. Det jag gillar, är det luftiga soundet från 60-talets slut till första halvan av 70-talet med en atmosfär, som jag bäst förklarar, med svart/vita New York-landskap. Hans tid på Chealse Hotel etc. För mig finns det en otrolig mystik och vacker melankoli. Rekommenderar i allafall Greatest Hits 67-74 med “Famous Blue Raincoat”, som kan vara något av det vackraste som finns inspelat… För övrigt, skriven som ett brev – förmodligen till sig själv.

    Hur som helst, sprang på en ny Cohen-cover. Än så länge älskar jag inte versionen, men jag får ge det lite tid. Hade helst velat se att det gjordes en studioinspelning med endast gitarr och hennes röst. Sågen är iofs väldigt trevlig…det kan få vara med också!
    Värt att kolla in i allafall!

    http://www.npr.org/blogs/allsongs/2009/08/happy_at_last_a_tribute_to_leo_2.html

    Och, när vi ändå är inne på Cohen, slänger jag med, vad jag tycker, den bästa versionen av “Hallelujah” med, så klart, Jeff Buckley.

    http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=120382

    Smaklig spis!

    //M

  2. lovisahegborn

    Hej!

    Gillade den första länken. Hon hade skön röst och gjorde en speciell version på den.

    Men gud ja, halleluja med Jeff Buckley går inte jämföra med något annat! Den är HELT underbar, får gåshud av att lyssna på den.

    Då får jag väl kontra med Buck Owen’s Love’s gonna live here again. Finns på spotify. Lyssna och njut! 🙂

  3. Martin

    Hej!
    Ledsen, country är verkligen inte min kopp te. Jag saknar “tyngden” i text och uttryck. Men, jag ska ge det några försök till… 🙂

    Här kommer några favoriter från min playlist:

    Sonic Youth – Superstar
    Bob Dylan – House Carpenter
    Ane Brun – Big In Japan
    Anna Ternheim feat. Fyfe Dangerfield – Lovers Dream
    Nina Simone – Sinnerman
    Cat Power – Wild Is The Wind
    Melody Gardot – If The Stars Were Mine
    Melody Gardot – Our Love Is Easy
    Bruce Springsteen – Paradise
    Nick Drake – Hazy Jane I
    Nick Drake – River Man
    Nick Drake – Clothes Of Sand
    Nick Drake – Joey
    Leonard Cohen – Famous Blue Raincoat
    The Dutchess & The Duke – Resevoir Park
    Koop – Waltz For Koop
    Surrounded – The Oceanographer
    Surrounded – Human Pelagic
    Junip – Official
    José Gonzales – Storm
    Anna Ternheim – Off The Road
    Alison Krauss & Robert Plant – Nothin’
    Coldplay – Warning Sign
    Coldplay – Cemeteries Of London
    Coldplay – Violet Hill
    Mogwai – Punk Rock
    Sigur Ros – [E-Bow]
    Regina Spector – Samson

    Hoppas det smakar! 🙂

    //M

Leave a Reply

