När får man klaga?

Jag sitter på Rooftop Bar på One and Only Royal Mirage Hotel i Dubai och mitt vin är klart och tydligt utblandat med vatten, låt mig också nämna att detta är ett 5* hotell. I detta läge, ska man klaga och vad ska man begära?
Vi checkar in på Nyborg Strand hotell i Danmark och är garanterade tidigt check-in men rummet är inte städat vid ankomst. Senare, väl incheckade, har vi inte fått rätt rumstyp enligt mig och Erik. Får vi klaga och vilken kompensation ska vi förvänta oss?
Middag på MJ’s restaurang, Madinat Hotel, Dubai. Mitt kött är well done eller raw men jag beställde medium. Ska jag äta och vara nöjd eller begära ny mat?

Funderar ofta kring detta, att var går gränsen? Ska mina förväntningar infrias perfekt eller måste man tillåta tummande på service samt upplevelse? Då jag har en bakgrund i hospitality tycker jag mig veta vad jag kan eller inte kan klaga över. Dock vill jag inte kalla det för att klaga utan mer för kritisera. Visst, jag kan vara snabb att kritisera men jag vet vad jag betalar för och vad jag bör få för priset. Väldigt många människor är alldeles för rädda för att begära produkten de betalar för. Hospitality handlar om att infria förväntningar, inte alltid överträffa, men åtminstone möta. Tänk på det, du är kunden, gästen eller köparen och säg vad du tycker! Men absolut viktigast, säg det på rätt sätt annars ger du din motpart anledning att inte hjälpa till. Var inte snorkig, arg eller otrevlig. Var förstående och positiv men visa att du är bestämd, att du har rätt.

Så ja, man får begära in ny mat eller att inte betala för den. Och ja, du har rätt till det hotellrum du bokat, annars annan kompensation. Och gällande vinet, vid ett sådant tillfälle bör du bli behandlad med silkesvanten!

DSC_0055Med Elton Pelton på Rooftop Bar, Royal Mirage
IMG_0918Med Erik på Nyborg Strand hotell i helgen

Leave a comment

Filed under July

Leave a Reply

